Kontakt: jaremad@amu.edu.pl
Zainteresowania i rozwijana tematyka badawcza
Z wykształcenia antropolog kultury. Prowadzi badania z zakresu szeroko rozumianej antropologii edukacji, głównie w odniesieniu do procesów enkulturacji i asymilacji kulturowej. Członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego oraz Polskiego Towarzystwa Religioznawczego. Wykonawca w grancie KBN „Elitarne szkolnictwo średnie we współczesnej Europie. Studium z socjologii edukacji i pedagogiki porównawczej”. Do jego głównych obszarów zainteresowań badawczych należą m.in.:
- antropologia edukacji
- socjologia edukacji
- edukacja wielokulturowa
- polityka wielokulturowości
- procesy asymilacji imigrantów i ich społeczno-kulturowe konteksty
- procesy enkulturacji w różnych środowiskach kulturowych
- problem dyskryminacji i wykluczenia społecznego (ze szczególnym uwzględnieniem problemu rasizmu)
- kultura popularna i procesy kształtowania się współczesnych tożsamości
- kulturowe ideologie procesów kształcenia, modeli wychowania i polityki edukacyjnej
- teoria i historia kultury
- przemiany współczesnej religijności
- pedagogika krytyczna
◊
Publikacje
2009
Książki:
- Symbole w działaniu. Akademickie konteksty nurtu symbolicznego w antropologii, Poznań 2009
Artykuły:
- Oswajanie Orientu. Wymiary kulturowej percepcji religijnej odmienności we współczesnej Europie, [w:] „Przegląd Religioznawczy”, 2009, nr 1 (231).
- Antropologia symboliczna i jej miejsce w badaniach religioznawczych. Korzenie kierunku, afiliacje intelektualne i główne odłamy, [w:] Drozdowicz Zbigniew [red.], Filozoficzny i antropologiczny wymiar badań religioznawczych, Poznań 2009.
- Racjonalność światopoglądu magicznego w ujęciu antropologicznym, [w:] Drozdowicz Zbigniew [red.], Melosik Zbyszko [red.], Sztajer Sławomir [red.], O racjonalności w nauce i w życiu społecznym, Poznań 2009.
2010
Książki pod redakcją:
- (współredakcja z Maciejem Bernasiewiczem), Kultura popularna w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość, Kraków 2010.
Artykuły:
- Lęk i odraza. O popkulturowej obecności Huntera S. Thompsona, [w:] Drozdowicz Jarema [red.], Bernasiewicz Maciej [red.], Kultura popularna w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość, Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Edukacja językowa w Gwatemali – alternatywa edukacyjna, polityczna, czy kulturowa?, [w:] Melosik Zbyszko [red.], Śliwerski Bogusław [red.], Edukacja alternatywna w XXI wieku, Poznań-Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Nazistowski okultyzm a niemiecka koncepcja narodu u wspólnoty, [w:] „Przegląd Religioznawczy”, nr 1/2010.
- Spadkobiercy nazistowskiego okultyzmu. Powojenne ruchy neonazistowskie i ariozoficzne, [w:] „Przegląd Religioznawczy” 2/2010.
2011
Artykuły:
- Human Terrain System, czyli o nowej antropologii w nowych czasach, [w:] „Nauka”, nr 1/2011.
- W poszukiwaniu utraconych źródeł. Niemiecka koncepcja narodu w okresie narodowego socjalizmu i jej współczesne reminiscencje, [w:] Kozlova Oksana [red.], Kołodziej-Durnaś Agnieszka [red.], Kulturowe zróżnicowanie narodowych, regionalnych i organizacyjnych tożsamości, Szczecin 2011, Economicus i Uniwersytet Szczeciński.
- The Human Terrain System, or a New Anthropology in a New Era, [w:] „Ethnologia Polona”, vol. 30-31: 2010-2011.
- Amerykański system tzw. „szkół indiańskich” a przemiany polityki asymilacyjnej w Stanach Zjednoczonych Ameryki, [w:] „Studia Edukacyjne” 17/2011.
- Pomiędzy nauką a ideologią. O akademickich uwikłaniach antropologii, [w:] Agnieszka Cybal-Michalska [red.], Danuta Kopeć [red.], Waldemar Segiet [red.], Studia z pedagogiki i nauk pogranicza, Poznań 2011, Wydawnictwo Naukowe UAM..
- Religijne podstawy amerykańskiej polityki asymilacyjnej w kontekście edukacji mniejszości etnicznych i tubylczych Amerykanów, [w:] „Przegląd Religioznawczy”, nr 1/2011 (239).
- Pomiędzy Kwanzaa a Jediizmem. Współczesne konstrukcje tożsamości religijnej i wspólnoty wyobrażone, [w:] „Przegląd Religioznawczy”, nr 1/2011 (239).
2012
Artykuły:
- Ziemi i chleba. Oblicza majańskiego buntu w Meksyku i Gwatemali, [w:] Kuligowski Waldemar [red.], Pomieciński Adam [red.], Oblicza buntu. Praktyki i teorie sprzeciwu w kulturze współczesnej, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2012.
- Perła w koronie. Rzecz o Banksy’m, [w:] Cybal-Michalska Agnieszka [red.], Wierzba Paulina [red.], Dyskursy kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2012.
- Mapowanie różnicy. Human Terrain System w akademickich i społecznych dyskursach władzy, [w:] Maria Marta Urlińska[red.], Agnieszka Uniewska [red.], Jarosław Horowski [red.], „Po życie sięgać nowe”. Teoria a praktyka edukacyjna, Toruń 2012, Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Krytyczna teoria rasy (Critical Race Theory) i obecność koncepcji rasy w kontekście przeszłych i bieżących amerykańskich dyskusji edukacyjnych, [w:] „Kultura- Społeczeństwo-Edukacja”, nr 1/2012.
- Preppersi, EDC i nowy millenaryzm, [w:] „Przegląd Religioznawczy”, 2012, nr 1 (243).
- Between Kwanzaa and Jediism. Contemporary constructions of religious identity and imagined communities, [w:] Anglojęzyczny Suplement Przeglądu Religioznawczego, 2012, no. 1.
- Tożsamości, nowe ruchy, czy subkultury religijne? Nowe formy religijności współczesnej młodzieży, [w:] Ewa Stachowska [red.], Kościoły i wspólnoty chrześcijańskie w przestrzeni społecznej w Polsce i na świecie. Dziedzictwo tradycji a współczesne wyzwania, Warszawa 2012, Polskie Towarzystwo Socjologiczne.
Recenzje:
- Czy triumf natury nad kulturą? Franz Boas i jego „Umysł człowieka pierwotnego” w perspektywie historycznej, [w:] „Roczniki Historii Antropologii”, nr 2/2012, t.2, Toruń.
2013
Artykuły:
- To Trust the Other. Anthropology of Education in the Context of Polish Debates on Multiculturalism, [w:] Kozlova Oxana, Izdebska Karolina (eds.), Cultures of Trust, Wydawnictwo Naukowe WH, Szczecin 2013.
- Nastoletni egzorcyści. Nowe wymiary duchowości amerykańskiej młodzieży, [w:] „Przegląd Religioznawczy”, 2013, nr 3 (249).
- Nasi przodkowie Galowie. Kolonialne i postkolonialne wizje historii, [w:] „Sensus Historiae. Studia interdyscyplinarne”, Vol. XIII (2013/4).
2014
Książki:
- The Symbolic Dimension. Anthropological Studies in Culture, Religion and Education, LiT Verlag, Zürich, Münster, 2014.
Artykuły:
- Infidels and Martyrs: Popular and Scientific Discourses on Picturing Muslims After 9/11 in the Context of the US Military Presence in Iraq and Afghanistan, [w:] Witkowska Joanna, Zagratzki Uwe (eds.), Ideological Battlegrounds – Constructions of Us and Them Before and After 9/11. Volume 1: Perspectives in Literatures and Cultures, Cambridge Scholars Publishing, Cambridge 2014.
- Black heroes and heroines in cinema. Representations of Afro-American identities in the „Blaxpoitation” movies, [w:] Journal of Gender and Power, Vol. 2, No. 2, 2014.
2015
Artykuły:
- Multicultural education and managing cultural difference: a Polish perspective, [w:] Ferit Uslu (ed.), 2nd Conference on Education and Social Sciences. Abstracts and Proceedings, International Organization Center of Academic Research, Istanbul 2015.
- Have we Failed the Multicultural Test? On Migrants, Diversity and Cultural Difference in Today’s Europe, [w:] Glocalization: A Social Scientific Approach Towards Social Design for the Creation of Multicultural Society. The 22nd IFSSO General Assembly and International Conference Proceedings, Tokyo 2015.
- Teaching the Other. The anthropology of education in the perspective of European cultural dilemmas, [w:] „Humaniora”. Czasopismo internetowe, nr 2 (10)/2015.
- Multiculturalism reconsidered. Bilingual education in Guatemala, [w:] „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja”, nr 1 (7) 2015.
- Pożegnanie ideału równości? Edukacja elitarna w szkołach średnich w Szwecji, [w:] Agnieszka Gromkowska-Melosik [red.], Elitarne szkolnictwo średnie w krajach Europy Zachodniej, Poznań 2015, Wydawnictwo Naukowe UAM.
2016
Artykuły:
- Społeczeństwo otwarte a edukacja. Antropologiczne dylematy badań przestrzeni edukacyjnej w Polsce, [w:] Dorota Angutek [red.], Archiwum Etnograficzne. Przyszłość wielokulturowości w Polsce? Nowe wyzwania dla antropologii i etnologii, nr 58, s. 31-39, ISBN: 978-83-64465-16-1
- Those Bearded Men and Their Beautiful Machines. Remarks on Contemporary Café Racer Culture, [w:] „Journal of Gender and Power”, Vol. 5, No.1, 2016.
2017
Artykuły:
- Antropologia edukacji w obliczu nowych wyzwań migracyjnych, [w:] „Humaniora.” Czasopismo internetowe, Nr 1 (17)/2017.
- Culture in its holistic and differantial aspect in anthropology and educaional studies, [w:] „Kultura-Społeczenstwo-Edukacja”, No. 1 1 (11) 2017.
2018
Artykuły:
- Współczesna antropologia edukacji jako odpowiedź na nową wielokulturowość, „Forum Oświatowe”, 30(2 (60)) (2018).
- Wielokulturowe symulakrum. Czy w edukacji nadal jest miejsce na różnorodność?, [w:] Edukacja i społeczeństwo. Dynamika socjopedagogicznych konstrukcji, Gromkowska-Melosik Agnieszka [red.], Grzesiak Emilia [red.], Drozdowicz Jarema [red.], Gierczyk Marcin [red.], Wydawnictwo Naukowe UAM (2018).
Książki pod redakcją:
- Edukacja i społeczeństwo. Dynamika socjopedagogicznych konstrukcji, red.: Gromkowska-Melosik Agnieszka, Grzesiak Emilia, Drozdowicz Jarema, Gierczyk Marcin, Wydawnictwo Naukowe UAM (2018).
Książki:
- (we współautorstwie ze Sławomirem Sztajerem) Changing Trajectories of Religion and Popular Culture, LIT Verlag GmbH, Zürich 2018.
2019
Książki:
- Antropologia edukacji. Studium różnicy kulturowej w społeczeństwie otwartym, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań 2019.
◊
Kierowanie międzynarodowymi i krajowymi projektami badawczymi oraz udział w takich projektach
1. Tytuł projektu: Elitarne szkolnictwo średnie we współczesnej Europie. Studium z socjologii edukacji i pedagogiki porównawczej (nr grantu: NN 106) – rok rozpoczęcia: 2014 – nazwa organu przyznającego fundusze na realizację projektu: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego – charakter udziału w projekcie: wykonawca
Międzynarodowe i krajowe nagrody za działalność naukową
1. Nazwa nagrody: Nagroda Rektora UAM II stopnia – rok przyznania: 2010 – nazwa organu przyznającego nagrodę: Rektor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – określenie tytułu z jakiego została przyznana nagroda: Nagroda za publikację książki Symbole w działaniu. Akademickie konteksty antropologii symbolicznej
2. Nazwa nagrody: Nagroda Rektora UAM II stopnia – rok zgłoszenia: 2019 – nazwa organu przyznającego nagrodę: Rektor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – określenie tytułu z jakiego została przyznana nagroda: nagroda za publikację książki Changing Trajectories of Religion and Popular Culture. Cognitive and Anthropological Dimensions
3. Nazwa nagrody: Nagroda Dziekania Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM – rok przyznania: 2015 – nazwa organu przyznającego nagrodę: Dziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM – określenie tytułu z jakiego została przyznana nagroda: wyróżniająca się działalność na rzecz Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM w roku akademickim 2014/2015
Udział w konsorcjach i sieciach badawczych
1. Współpraca z międzynarodową siecią badawczą International Federation of Social Science Organizations (IFSSO). Efektem współpracy był udział i wystąpienie w roku 2015 na międzynarodowej konferencji naukowej „Glocalization: A Social Scientific Approach Towards Social Design for Creation of Multicultural Society” w Tokio. Osoba kontaktowa: prof. Nestor T. Castro (University of the Philippines)
2. Współpraca z międzynarodową siecią badawczą International Organization Center for Academic Research (OCERINT). Efektem współpracy był udział i wystąpienie w roku 2015 na międzynarodowej konferencji naukowej „2nd International Conference on Education and Social Sciences” w Stambule.
3. Współpraca z katedrą Arbeitsberiech für Anthropologie und Erziehung przy Freie Universität w Berlinie i bezpośrednio z kierownikiem katedry prof. Christophem Wulfem. Współpraca zaowocowała w roku 2011 dwumiesięczną wizytą stażową w Berlinie oraz wizytami połączonymi z seminariami i wykładami otwartymi prowadzonymi przez prof. Christopha Wulfa w 2014 i 2019 roku na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM.
Udział w komitetach redakcyjnych i radach naukowych czasopism
1. Czasopismo naukowe „Kultura-Społeczeństwo-Edukacja” Okres udziału: 2012-2018 Charakter udziału: sekretarz czasopisma Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
2. Czasopismo naukowe „Kultura-Społeczeństwo-Edukacja” Okres udziału: 2019-obecnie Charakter udziału: zastępca redaktora naczelnego Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
3. Czasopismo naukowe „Zwierciadło etnologiczne. Rocznik Katedry Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Szczecińskiego” Okres udziału: 2017-obecnie Charakter udziału: recenzent Wydawca: Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Szczecińskiego
Członkostwo w międzynarodowych i krajowych organizacjach oraz towarzystwach naukowych
1. 2012-obecnie: członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego 2. 2014-obecnie: członek Polskiego Towarzystwa Pedagogiki Porównawczej 3. 2009-obecnie: członek Polskiego Towarzystwa Religioznawczego
Staże w zagranicznych i krajowych ośrodkach naukowych lub akademickich
1. 01 listopada – 31 grudnia 2011 – Freie Universität Berlin (Niemcy), Fachbereich für Erziehungswissenschaft und Psychologie, Arbeitsbereich für Anthropologie und Erziehung; dwumiesięczny pobyt stażowy w ramach programu staży podoktorskich UAM „Unikalny absolwent” (opiekun pobytu stażowego – prof. Christoph Wulf)
Inne osiągnięcia
1. 2011 – Członek Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia 2. 2011 – Członek Wydziałowego Zespołu ds. Badań Naukowych 3. 2009-2011 – Pełnomocnik dziekana Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM do spraw wymiany zagranicznej studentów programu LPP-Erasmus 4. 2011-2016 – Pełnomocnik dziekana Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM do spraw przyjazdów pracowników zagranicznych 5. 2011-2016 – protokolant posiedzeń Rady Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM