Kontakt: jakub.adamczewski@amu.edu.pl
Zainteresowania i rozwijana tematyka badawcza
Doktorant w Zakładzie Edukacji Wielokulturowej i Badań nad Nierównościami Społecznymi na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Współpracuje z Zakładem Działań Twórczych w Przestrzeni Społecznej. Absolwent Psychologii Edukacji w Instytucie Psychologii oraz Pedagogiki o spec. Edukacja elementarna i jęz. angielski na WSE Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Laureat wielu nagród i stypendiów naukowych. W latach 2016-2017 był nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej w Północnej Irlandii oraz Finlandii.
Jego zainteresowania badawcze dotyczą diagnozy ucznia zdolnego, społecznych funkcji przestrzeni szkoły, analizy porównawczej systemów edukacji oraz kształtowania kompetencji językowych i muzycznych dzieci w młodszym wieku szkolnym. Przygotowuje pracę doktorską poświęconą społecznym funkcjom szkolnictwa we współczesnej Europie pod kierunkiem prof. zw. dr hab. Agnieszki Gromkowskiej-Melosik.
Publikacje
- Architektura szkoły a budowanie relacji interpersonalnych na przykładzie fińskich szkół podstawowych, [w:] W. Heller [red.], A.M. Janiak [red.], M. Kaźmierska [red.], M. Wieczorek [red.], Milczenie szkoły, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań-Kalisz 2018.
- Edukacja muzyczna w klasach I-III. Dobre praktyki edukacyjne w fińskich szkołach podstawowych, [w:] A. Gromkowska-Melosik [red.], E. Grzesiak [red.], J. Drozdowicz [red.], M. Gierczyk [red.], Edukacja i społeczeństwo. Dynamika socjopedagogicznych konstrukcji, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2018.
- (współautorstwo z M. Obrębską) Sisu – emocja kulturowa, schemat poznawczy czy słowo klucz do tożsamości Finów?, „Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska”, Sectio J, Paedagogia-Psychologia, vol 31, z. 4., Lublin 2019.
- (współautorstwo z E. Wawrzyniak) Otwarci na uważność. Refleksje o mindfulness w edukacji polskiej i fińskiej, [w:] A. Cybal-Michalska [red.], A. Gromkowska-Melosik [red.], A. Nymś-Górna [red.], E. Wieczorek [red.], J. Adamczewski [red.], Wyzwania teorii i praktyki edukacyjnej w społeczeństwie współczesnym. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019.
- Pomiędzy kościołem a uniwersytetem. Miejsce szkoły jako współczesne wyzwanie w planowaniu przestrzennym miasta na przykładzie szkół polskich i fińskich, [w:] A. Cybal-Michalska [red.], A. Gromkowska-Melosik [red.], A. Nymś-Górna [red.], E. Wieczorek [red.], J. Adamczewski [red.], Wyzwania teorii i praktyki edukacyjnej w społeczeństwie współczesnym. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019.