prof. UAM dr hab. Waldemar Segiet

segiet

Kontakt: wsegiet@op.pl

Zainteresowania i rozwijana tematyka badawcza

  • Zagadnienia relacji, współpracy pomiędzy rodziną a szkołą
  • Biografie edukacyjne
  • Rodzina a edukacja
  • Drogi edukacyjne młodzieży i ich uwarunkowania
  • Nierówności społeczne w edukacji

Publikacje

I. Prace zwarte:

  • Rodzice – nauczyciele. Wzajemne stosunki i reprezentacje, Poznań 1999
  • Studia z pedagogiki i nauk pogranicza, (współredaktor) Poznań 2011
  • Edukacja – stratyfikacja społeczna – tożsamość młodzieży. Studium z pedagogiki porównawczej i socjologii edukacji, (redaktor) Poznań 2012
  • O związku edukacji z rodziną. Społeczne konteksty i jednostkowe biografie, Poznań 2013

II. Wybrane artykuły:

  • Reprezentacje „Nauczyciel- Rodzic”. Problem wzajemnych relacji, percepcji i ocen, „Studia Edukacyjne”, 1998/4.
  • Rozwój dziecka – wspólnotą interesów, działań rodziców i nauczycieli, [w:] Bezpieczeństwo człowieka w środowisku lokalnym, W. Ciczkowski [red.], Olsztyn 1999.
  • Porozumiewanie się rodziców i nauczycieli – realia i możliwości, [w:] Psychologia rozwiązywania problemów szkoły, J. Miluska [red.], Poznań 2001.
  • Szkoła wobec wyzwań społeczeństwa postnowoczestnego, [w:] Nauczyciele i rodzice. Współpraca w wychowaniu, I. Nowosad [red.], Zielona Góra 2001.
  • Rodzina i szkoła – ku synergii edukacyjnej, [w:] Wychowanie Profilaktyka, Resocjalizacja. W poszukiwaniu doskonalszych systemów w skali makro i mikro, J. Sowa [red.], E. Piotrowski [red.], J. Rejman [red.], cz. I, Wychowanie i opieka, Rzeszów 2002.
  • Psychospołeczna charakterystyka stosunków rodzice – nauczyciele, [w:] Nauczyciele i rodzice. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, I. Nowosad [red.], M. J. Szymański [red.], Zielona Góra – Kraków 2004.
  • Edukacyjne funkcje rodziny w strukturze społecznej, [w:] Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, A. W. Janke [red.], Toruń 2004.
  • Rodzinne konstruowanie biografii edukacyjnej dziecka, [w:] Dziecko i dzieciństwo. W kręgu pytań i poszukiwań teoretyczno – badawczych, K. Segiet [red.], Warszawa 2007.
  • O wychowującej szkole. Kilka uwag w kontekście (nie)zgodności ideałów z codzienną rzeczywistością, [w:] Teoria pedagogiczna i praktyka edukacyjna, J. Modrzewski [red.], K. Maćkowiak [red.], Leszno 2007.
  • Kształtowanie się nowej mapy problemów opiekuńczo – wychowawczych. Państwo – Społeczeństwo – Jednostka, [w:] Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość, E. Jundziłł [red.], R. Pawłowska [red.], Gdańsk 2008.
  • Dziecko „odarte” z domu – „odziane” w instytucję. Kilka uwag o tworzeniu sytuacji, w których trudno być dzieckiem, [w:] Sytuacje trudne w życiu dziecka, M. Cywińska [red.], Poznań 2008.
  • Edukacja i rodzina. O edukacji dziecka w szczególnym kontekście, jakiego dostarcza rodzina, [w:] Wymiary społecznego uczestnictwa w życiu. Między dzieciństwem a dorosłością, H. Krauze–Sikorska [red.], Poznań 2010.
  • Rodzice inwestujący w przyszłości swoich dzieci – odkrywanie sensu i znaczenia, [w:] Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, J. Piekarski [red.], T. Pilch [red.], W. Theiss [red.], D. Urbaniak–Zając [red.], Łódź 2010.
  • Rodzina a edukacja dziecka. Tradycyjne ujęcia i nowe trendy, [w:] Studia z pedagogiki i nauk pogranicza, A. Cybal-Michalska [red.], D. Kopeć [red.], W. Segiet [red.], Poznań 2011.
  • System edukacji w Niemczech – problem egalitaryzacji kształcenia, [w:] Edukacja – stratyfikacja społeczna – tożsamość młodzieży. Studium z pedagogiki porównawczej i socjologii edukacji, W. Segiet [red.], Poznań 2012.
  • Edukacyjne drogi młodych dorosłych z perspektywy społecznego ustrukturyzowania i jednostkowych biografii, [w:] Edukacja – stratyfikacja społeczna – tożsamość młodzieży. Studium z pedagogiki porównawczej i socjologii edukacji, W.  Segiet [red.], Poznań 2012.
  • W trosce o edukację dziecka. Między formalnym uzasadnianiem a faktycznym egzekwowaniem, [w:] Prawa dziecka. Konteksty prawne i pedagogiczne, M. Andrzejewski [red.], Poznań 2012.