prof. UAM dr hab. Tomasz Gmerek

prof. T. Gmerek

 Kontakt: t.gmerek@amu.edu.pl

Prowadzone badania

Celem są przedsięwzięcia badawcze dotyczące sfery relacji pomiędzy edukacją i społeczeństwem. Dotyczą one problematyki mieszczącej się na pograniczu socjologii edukacji i pedagogiki porównawczej

Zainteresowania

  • socjologia edukacji
  • pedagogika porównawcza
  • edukacja wielokulturowa
  • nierówności w edukacji
  • stratyfikacja społeczna
  • edukacja mniejszości etnicznych i rasowych
  • szkolnictwo ludów tubylczych
  • polityka oświatowa i językowa jako czynniki asymilacji i rewitalizacji tożsamości etnicznej

Granty badawcze

  • Grant KBN nr 2H01 F0 4922 (promotorski – promotor: prof. zw. dr hab. Zbyszko Melosik), tytuł: Społeczne funkcje szkolnictwa wyższego w krajach skandynawskich (studium z pedagogiki porównawczej) (w roli głównego wykonawcy)
  • Grant KBN nr H01 F0 2620, tytuł: Selekcyjna funkcja szkolnictwa w krajach Europy Zachodniej (w roli wykonawcy)
  • Grant MNiSW nr 2H01 F0 6629, tytuł: Problemy nierówności społecznych w teorii i praktyce edukacyjnej (w roli głównego wykonawcy)
  • Grant MNiSW nr N N106 065935, temat: Edukacja i tożsamość etniczna mniejszości w obszarach podbiegunowych (studium socjopedagogiczne) (w roli kierownika i głównego wykonawcy)

Opublikowane książki

I. Autorskie:

  • Szkolnictwo wyższe w krajach skandynawskich. Studium z pedagogiki porównawczej, Poznań 2005.
  • Społeczne funkcje szkolnictwa w Finlandii, Poznań–Leszno 2007.
  • Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Kraków 2011.
  • Edukacja i tożsamość etniczna mniejszości w obszarach podbiegunowych (studium socjopedagogiczne), Poznań 2013.

II. Współautorskie i redakcja:

  • Edukacja i stratyfikacja społeczna, (redaktor) Poznań 2003.
  • Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej, (współautor) Kraków 2008.