Kontakt: t.gmerek@amu.edu.pl
Prowadzone badania
Celem są przedsięwzięcia badawcze dotyczące sfery relacji pomiędzy edukacją i społeczeństwem. Dotyczą one problematyki mieszczącej się na pograniczu socjologii edukacji i pedagogiki porównawczej
Zainteresowania
- socjologia edukacji
- pedagogika porównawcza
- edukacja wielokulturowa
- nierówności w edukacji
- stratyfikacja społeczna
- edukacja mniejszości etnicznych i rasowych
- szkolnictwo ludów tubylczych
- polityka oświatowa i językowa jako czynniki asymilacji i rewitalizacji tożsamości etnicznej
Granty badawcze
- Grant KBN nr 2H01 F0 4922 (promotorski – promotor: prof. zw. dr hab. Zbyszko Melosik), tytuł: Społeczne funkcje szkolnictwa wyższego w krajach skandynawskich (studium z pedagogiki porównawczej) (w roli głównego wykonawcy)
- Grant KBN nr H01 F0 2620, tytuł: Selekcyjna funkcja szkolnictwa w krajach Europy Zachodniej (w roli wykonawcy)
- Grant MNiSW nr 2H01 F0 6629, tytuł: Problemy nierówności społecznych w teorii i praktyce edukacyjnej (w roli głównego wykonawcy)
- Grant MNiSW nr N N106 065935, temat: Edukacja i tożsamość etniczna mniejszości w obszarach podbiegunowych (studium socjopedagogiczne) (w roli kierownika i głównego wykonawcy)
Opublikowane książki
I. Autorskie:
- Szkolnictwo wyższe w krajach skandynawskich. Studium z pedagogiki porównawczej, Poznań 2005.
- Społeczne funkcje szkolnictwa w Finlandii, Poznań–Leszno 2007.
- Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Kraków 2011.
- Edukacja i tożsamość etniczna mniejszości w obszarach podbiegunowych (studium socjopedagogiczne), Poznań 2013.
II. Współautorskie i redakcja:
- Edukacja i stratyfikacja społeczna, (redaktor) Poznań 2003.
- Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej, (współautor) Kraków 2008.